Smartclub
Image default
Aanbiedingen

Bewegend leren: de voor- en nadelen op een rijtje

Bewegend leren: de voor- en nadelen op een rijtje

Bepaalde ontwikkelingen in de onderwijswereld zorgen weer voor nieuwe inzichten en nieuwe conclusies. Zo wordt het idee van het ‘bewegend leren’ de laatste jaren steeds meer toegepast en kunnen we dus zo langzamerhand ook de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Om een beetje inzicht te krijgen in de vraag of bewegend leren nu écht bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling van kinderen, is dit blog geschreven. Je vindt hier namelijk alle voor- en nadelen op een rijtje. Aarzel dus ook vooral niet en lees gauw verder om erachter te komen of deze ontwikkeling gezien kan en mag worden als een goede- of als een slechte ontwikkeling!

Kinderen en concentratie

Als we kijken naar examenleerlingen op de middelbare school en studenten die tentamens moeten afleggen, kunnen we stellen dat deze een betrekkelijk hoge spanningsboog hebben. Deze leerlingen zijn namelijk in staat om zich enkele uren achter elkaar volledig te focussen op datgene waar gefocust op moet worden. Als we kijken naar wat jongere kinderen, zien we dat deze spanningsboog nog helemaal niet zo groot is. Kinderen zijn dus niet altijd in staat om zich goed te concentreren op de materie die binnen nu en een bepaalde tijd beheerst moet worden. Bewegend leren biedt hier een oplossing. Door kinderen de ruimte te geven en af en toe wat energie kwijt te laten raken op sporttoestellen, wordt de spanningsboog vergroot en verhoogd.

Even pauze

Ook in de pauzes is het goed dat kinderen in staat zijn om hun energie kwijt te raken. Geen zorgen, dit heeft helemaal niets te maken met zaken als ADHD. Het is gewoon algemeen bekend dat kinderen minder lang op hun stoel kunnen zitten dan volwassenen dit kunnen en dat is niets ergs. Laten we kinderen daarom vooral de ruimte gunnen om zich te ontplooien tot volwassenen die hun hele leven nog kunnen zitten!

https://www.yalp.nl/